الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا
لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ. أَشْهَدُ أَنْ
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا
عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ. اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ
وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ. أمابعد، فياعباد اللهِ . اتَّقُوا اللَّهَ
حَقَّ تُقَاتِهِ وَلا تَمُوتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُون
قال الله تعالي : يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ
إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ
Sidang
Jumaat yang dirahmati Allah sekelian,
Saya
berpesan kepada diri saya dan menyeru sidang Jumaat sekelian, marilah sama-sama
kita berusaha untuk meningkatkan ketakwaan kepada Allah SWT dengan melaksanakan
segala perintahNya dan menjauhi segala laranganNya. Mudah-mudahan kita semua
beroleh kebahagian di dunia dan juga di akhirat. Tajuk khutbah yang akan
disampaikan pada hari ini ialah “SKIM
CEPAT KAYA MEMBANGUN EKONOMI UMMAH?”
Sidang
Tetamu Allah sekelian,
Harta
adalah amanah Allah Azzawajalla yang disinggahkan kepada kita untuk menguji
ketaatan kepadaNya. Ada yang dianugerahkan Allah dengan banyaknya harta dan ada
yang sedikit. Ada yang mewah dan ada yang miskin. Kemewahan dan kemiskinan
adalah warna warni kehidupan dunia yang mana ianya adalah bukannya kayu
pengukur yang dikira Allah Azzawajalla sebagai jaminan untuk ke syurga. Namun
kesan dan tindakan manusia kepada taraf kehidupan tersebut akan menyumbang
kepada hala tuju kita di akhirat kelak.
Sesungguhnya
Rasulullah SAW di dalam hadithnya yang diriwayatkan oleh Imam Muslim oleh Abu
Hurairah RA dengan katanya bahawa Rasulullah SAW bersabda:
إِنَّ اللَّهَ لا يَنْظُرُ إِلَى
صُوَرِكُمْ وَأَمْوَالِكُمْ وَلَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ وَأَعْمَالِكُمْ
Bermaksud
: Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada wajah-wajah kamu dan harta-harta
kamu, dan akan tetapi (Allah) memandang kepada hati-hati kamu dan amalan-amalan
kamu.
Sesungguhnya
penilaian Allah adalah bukan didasarkan kepada ke’henseman’
atau kecantikan seseorang itu, bukan jua
kepada harta-harta yang dimiliki atau tidak dimiliki tetapi Allah menilainya
berdasarkan amalan hati dan juga amalan anggota seseorang itu. Harta yang
berlimpah ruah tetapi tidak diinfaqkan kepada jalan yang diredhai Allah maka ia
hanya akan tertinggal sebagai sia-sia. Namun begitu, ianya tidaklah bermaksud
si miskin menjadi lebih beruntung lantaran penghakiman yang kurang disebabkan
oleh kurangnya bebanan harta yang boleh menjauhkan dirinya daripada Allah SWT.
Sebaliknya dia akan turut dihisab atas tindakan yang dilakukan sebagai kesan
kepada kemiskinannya itu. Dia mungkin akan menambah ikhtiar untuk mencukupkan
rezekinya dengan pelbagai cara, halal mahupun haram.
Pada
akhir-akhir ini, pelbagai kaedah dan cara telah diperkenalkan oleh pihak-pihak
tertentu dengan slogan untuk membantu menambahkan pendapatan peribadi dan Ummah.
Ada yang menawarkan skim pelaburan yang menjamin peroleh bulanan secara tetap
dari sudut ringgitnya dan juga tempohnya. Ada pula yang menawarkan keuntungan
pokok yang besar yang tidak mungkin dicapai oleh perniagaan-perniagaan yang
biasa. Dan ada pula mereka yang menawarkan pendapatan yang seseorang itu tidak
perlu lagi memikirkan tentang bebanan hutang piutang serta sebaliknya mampu
untuk membolehkan dia ‘menyimpan’ dari semasa ke
semasa.
Sidang
Jumaat sekelian,
Ketahuilah
bahawa skim-skim ini adalah merupakan racun di dalam madu dan duri di dalam
bunga yang manis pada zahirnya tetapi merbahaya pada hakikatnya. Skim-skim ini
telah mengakibatkan ramai yang tertipu dengan paparan-paparan indah yang
dijelmakan hingga ada yang terkorban dengan menanggung hutang yang lebih besar
serta ada juga yang hilang lesap segala simpanan dan perhiasan anak isteri.
Ketahuilah bahawa skim-skim yang tumbuh bagaikan cendawan sesudah hujan ini
adalah bukan yang pertama yang muncul kepada khalayak masayarakat tetapi ianya
telah berkali-kali menjelma setelah ‘ghaib’
cuma dengan nama dan kaedah yang mungkin berlainan. Namun sekiranya kita
memerhatikan dengan teliti, kita akan mendapati bahawa skim-skim ini mempunyai
persamaan di antara satu sama lain dan ianya perlu dijauhi.
Sidang
Jumaat yang dirahmati Allah sekelian,
Mimbar
hari ini ingin memperingatkan tentang beberapa ciri-ciri persamaan pada skim-skim
ini sebagai ancaman kepada ummat Muslimin agar muamalat kita terhindar daripada
perkara-perkara yang merugikan ini.
Pertama,
skim-skim ini menawarkan DIVIDEN/KEUNTUNGAN yang tetap pada setiap bulan yang
nilainya adalah jauh lebih tinggi daripada yang ditawarkan oleh mana-mana
institusi kewangan atau pelaburan berlesen. Jumlah divided
atau keuntungan yang melampau ini adalah semata-mata berupa daya penarik yang
akan menyebabkan potensi-potensi baru turut serta ke dalam skim–skim
ini. Sedarlah andaikata kaedah ini amat menguntungkan maka sudah semestinya
institusi-institusi pelaburanlah antara yang pertama akan mempoloporinya
disebabkan oleh jumlah modal yang besar yang mereka miliki. Namun, ia tidak
berlaku. Ketahuilah juga bahawa dividen/keuntungan besar yang ditawarkan oleh
skim-skim ini adalah merupakan sebahagian tunai yang diperolehi daripada
peserta-peserta baru untuk diagihkan kepada peserta-peserta lama. Putaran ini
akan berpusing selama mana wujudnya peserta-peserta baru dan akan berhenti
apabila tahap ‘saturation’
maksimum tercapai. Ketika itu, hanya beberapa golongan sahaja yang sempat
menikmati keuntungan daripada pelaburan awal yang disumbangkan. Ramai di antara
mereka yang hanya dapat pulang modal dan mengalami kerugian.
Daripada
sudut syari’ahnya pula, jaminan dividen/keuntungan
tetap daripada sudut ‘RMnya’ adalah berada di
atas titian ‘gharar’ ( غرار) di mana setiap i5
|
Pagendividu
tidak mampu untuk menentukan tentang apa yang akan berlaku pada masa hadapan.
Prof Madya Dr Saiful Azhar di dalam bukunya yang bertajuk “Critical
Issues on Islamic Banking and Financial Markets”
menyifatkan gharar yang dimaksudkan di dalam perbahasan sah atau tidak sesuatu
kontrak itu merujuk kepada risiko dan ketidakpastian yang berpunca daripada
perbuatan manipulasi manusia mengakibatkan kemudharatan ke atas pihak yang
dizalimi. Sesuatu pelaburan mungkin menguntungkan dan mungkin juga merugikan.
Dan ianya amat berisiko kepada mana-mana pihak untuk memberi jaminan atas
sesuatu perkara yang tidak mempunyai kepastian.
Kedua,
skim-skim ini menawarkan jumlah keuntungan tetap yang tinggi jika dibandingkan
dengan tabung-tabung pelaburan yang ditawarkan oleh institusi-institusi
pelaburan dan kewangan berlesen di negara ini.
Tawaran keuntungan yang dijanjikan adalah berkali-kali ganda berbanding modal
asal yang dilaburkan berserta bersifat bulanan, mingguan bahkan ada yang
harian. Sebagai contohnya, pelaburan dengan jumlah RM5000 akan memperolehi
pulangan sebanyak RM200 pada setiap bulan selama mana modal/pokok tidak
dikeluarkan. Jumlah RM5000 tersebut akan digunakan oleh pihak syarikat untuk
urusan perniagaan yang hasil daripada perniagaan tersebut akan dikongsi bersama
pelabur. Contoh lain yang mempunyai lebih aksesori dan kosmetik iaitu syarikat
menawarkan pembelian emas yang lebih rendah berbanding harga pasaran. Katakan
harga yang ditawarkan ialah RM100 segram dengan minimum pembelian 100 gram,
maka jumlah keseluruhan yang perlu dibayar ialah RM10,000 dan ianya adalah lebih
rendah berbanding harga pasaran. Emas yang dibeli tadi akan disimpan oleh
penjual untuk diniagakan dan pembeli akan mendapat pendapatan mingguan yang
tetap selama mana ianya disimpan dan diniagakan oleh penjual tadi. Jumlah
pendapatan mingguan yang ditawarkan adalah tinggi dan lumayan dan biasanya
mengalahkan keuntungan menyimpan di Tabung Haji.
Ada
juga yang menawarkan pakej umrah dengan kos RM500 sahaja. Dengan kos ini
peserta layak untuk menunaikan umrah selepas lima (5) tahun daripada tarikh
pembayaran dibuat. Pakej sebegini adalah amat berisiko kerana tempoh yang lama akan
menyebabkan pelbagai kemungkinan boleh berlaku ditambah dengan kos yang
disumbangkan jauh lebih rendah daripada kos sebenar satu-satu pakej umrah. Pada
asasnya, tawaran sedemikian adalah bagi membolehkan pihak syarikat untuk
mendapatkan tunai semata-mata daripada orang rama.
Sidang
Jumaat sekelian
Ciri
ketiga untuk mengenal pasti skim-skim cepat kaya ialah dengan memerhatikan sama
ada ianya mempunyai kelulusan bank negara ataupun tidak.
Sekiranya tidak, maka hendaklah kita mengelakkan diri daripada membuat apa-apa
bayaran. Ini adalah kerana tanpa lesen daripada bank negara maka hak pembeli
adalah berbahaya kerana tiada undang-undang khusus yang akan menjaga mereka, sekiranya
duit yang dilaburkan hilang ataupun hangus maka tiada sesiapa pun yang
bertanggungjawab di atas kehilangan tersebut.
Ciri
yang keempat di dalam mengenalpasti skim-skim cepat kaya ialah bahawa pelaburan
ini adalah dijamin kukuh dan tanpa gagal. Gambaran yang
dibuat oleh syarikat-syarikat ini adalah cukup menarik hinggakan ramai yang
tertawan dan akur untuk turut serta melabur. Orang ramai telah dikaburi bahawa
pelaburan yang dibuat adalah pasti tidak rugi dan 'confirm' menguntungkan.
Ditambah lagi dengan bukti-bukti keuntungan yang telah dikecapi oleh mereka
yang terdahulu yang menyertai pelaburan tersebut melalui penyata-penyata bank
dengan jumlah baki yang berpuluhan ribu ringgit, kereta-kereta mewah seperti
BMW dan Mercedes serta gambar-gambar percutian mewah yang telah dilawati.
Sidang
Jumaat sekelian, ketahuilah bahawa lambang-lambang kemewahan tersebut hanyalah
manisan untuk menarik semut, serta madu untuk menjemput lebah yang dengannya
ramai akan terkorban. Ianya adalah kepalsuan, hanya mereka yang beberapa kerat
sahaja mampu memiliki harta tersebut.
Sidang
Jumaat sekelian,
Ketahuilah
bahawa Islam tidak menolak kecantikan. Bahkan Allah menyukai kecantikan
sebagaimana hadith Rasulullah SAW yang dipetik daripada Imam Muslim yang
berbunyi:
إن الله جميل يحب الجمال
Yang
bermaksud : Sesungguhnya Allah itu cantik dan Dia sukakan kecantikkan.
Islam
juga tidak menolak sifat manusia yang sukakan harta benda, kecantikkan dan
keenakan kehidupan didunia ini sebagaimana firmanNya yang berbunyi :
زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ
النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ
وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ
مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ
Yang bermaksud : Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: Kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).
Yang bermaksud : Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: Kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).
Sidang
jumaat yang dikasihi Allah sekelian,
Ketahuilah
bahawa Islam membenarkan jual beli dan mengharamkan riba. Di dalam jual beli
yang dibenarkan syarak, Islam meletakkan antaranya kemungkinan sesuatu
perniagaan itu untuk untung ataupun rugi atau disebut sebagai al-ghunm bi
al-ghurm. Andai kata sesuatu perniagaan itu dibuat dengan andaian bahawa tiada
kerugian yang akan berlaku, maka ia adalah berlawanan dengan konsep ini.
Jaminan keuntungan yang melampau tanpa diendahkan sebarang kemungkinan terhadap
kerugian adalah termasuk di dalam perkara sebegini, dan akhirnya mereka akan
berada di dalam kerugiaan.
Kaedah
kelima pula ialah bahawa ianya akan ditawarkan oleh sanak saudara yang terdekat
yang telah terkena dengan skim ini. Mereka yang telah terlibat akan cuba
sedaya mungkin untuk mempengaruhi mereka yang terhampir dikalangan sanak
saudara dan sahabat handai untuk turut menyertai skim ini. Kaedah ini akan
berterusan daripada satu saudara kepada saudaranya yang lain dan daripada
seorang sahabat kepada sahabat yang lain.
Kaedah
keenam pula ialah dengan menjenamakan skim yang diitawarkan sebagai yang
pertama dan belum ada lagi kaedah yang serupa.
Pada kebiasaannya, penganjur-penganjur skim ini akan menggunakan istilah yang
utama dan pertama sebagai kaedah pemasarannya. Ini adalah kerana dengan
penjenamaan demikian ia dapat mengelakkan daripada dikenali sebagai skim yang
bermasalah yang pada kebiasannya penganjur skim yang baru adalah merupakan
penganjur yang sama dengan penganjur sedia ada. Penjenamaan yang baru ini
adalah bagi menyembunyikan identiti penganjur asal yang bermasalah dan
membolehkannya untuk mengembangkan skim yang baru tanpa dikaitkan dengan skim
cepat kaya yang telah dibuatkan sebelum ini.
Sidang
Jumaat yang dirahmati Allah sekelian,
Berhati-hatilah
dengan jenis pelaburan yang ingin disertai kerana di atas wang ringgit yang
kita miliki terdapat hak-hak dan tanggungjawab yang perlu ditunaikan.
Ketahuilah bahawa kita tidak mempunyai hak mutlak di atas wang ringgit yang
dimiliki. Ianya adalah amanah yang disinggahkan Allah kepada kita dengan tujuan
untuk menguji keupayaan kita di dalam menguruskannya. Pada harta tersebut
terdapat hak-hak mereka yang di bawah jagaan kita, sekiranya harta tersebut
tidak dibelanjakan secara sepatutnya hinggakan ia hilang dan hangus, maka kita
sebagai orang yang bertanggungjawab akan dipersoalkan Allah Azzawajalla.
Andaikata kita gagal untuk menguruskan tanggungjawab yang telah disinggahkan
ini maka kita tidak mempunyai hak untuk tidak berpuas hati sekiranya ia ditarik
dan diberikan kepada orang lain.
Firman
Allah SWT di dalam Surah Al-Baqarah ayat 270 berbunyi:-
وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ
نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ وَمَا
لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ
Ertinya
: Apa sahaja yang kamu nafkahkan (belanjakan) dan apa sahaja yang jamu
nazarkan, maka sesungguhnya Allah mengetahuinya. Dan tidak ada seorang pun
penolong bagi orang-orang yang zalim.
Wal'iyazubillah,
kita memohon kepada Allah untuk berlindung daripada termasuk di dalam golongan
yang zalim di dalam menguruskan harta yang telah dianugerahkan ini.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah
sekelian,
Marilah
sama-sama kita mengambil iktibar dan berhati-hati di dalam pengurusan harta
yang telah dianugerahkan Allah kepada kita kerana tanggungjawab pengurusan
harta termasuk juga di dalam bab ketaatan kepada Allah. Manakala, mana-mana
perbelanjaan yang dilakukan pada kemungkaran serta pembaziran adalah merupakan
satu jenis kemaksiatan yang akan menjauhkan diri manusia daripada Allah
Azzawajalla.
أعوذ بالله من
الشيطان الرجيم
يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا
زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلا تُسْرِفُوا إِنَّهُ
لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ
الأعراف : Ayat 31
Terjemahannya : Hai anak Adam, pakailah
pakaianmu yang indah disetiap (memasuki) masjid, makan dan minumlah dan
janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang
berlebihan
No comments:
Post a Comment