عن ابن عمر (قال: قال رسول الله (ص) أحلت لنا ميتتان ودمان، فأما
الميتتان: فالجراد والحوت، وأما الدمان: فالطحال والكبد) أخرجه أحمد وابن ماجه
وفيه ضعف
Dari Ibnu Umar-Radiyallahu ‘Anhuma – dia berkata, Rasulullah
SAW bersabda, “dihalalkan bagi kamu dua bangkai dan dua darah. Dua bangkai
iaitu belalang dan ikan. Adapun dua darah iaitu hati dan limpa” dikeluarkan
oleh Ahmad dan Ibnu Majah dan di dalamnya terdapat kedhoifan.
Hadith di atas membincangkan tentang dua jenis makanan yang
secara umumnya adalah haram iaitu bangkai dan darah, walaubagaimanapun ianya
menjadi halal dengan adanya dalil di atas. Hadith di atas adalah hadith
pengecualian yang mengubah hukum umum yang telah ditetapkan sebelumnya. Ini menunjukkan
betapa indahnya Islam di mana perkara sekecil belalang pun dibincangkan di dalamnya demi kesejahteraan penganutnya.
Daripada hadith di atas dapatlah kita mengutip faedahnya
sebagaimana berikut:-
وقال لهم ذات يوم : ( إته ليس لي تحريم ما أحل الله، ولكنها شجرة
أكره ريحها)
Di mana peristiwa ini berlaku ketika
Rasulullah SAW tidak memakan makanan yang berbau seperti bawang, lantas
Rasulullah SAW menyatakan bahawa bukan Baginda yang menentukan halal dan haram,
akan tetapi Allah SWT yang menentukannya dan keengganan untuk memakannya adalah
disifatkan oleh sifat semulajadi seorang manusia, ada yang disukai dan ada yang
tidak disukai.
(b) Hadith
secara tidak langsung menjelaskan tentang pengharaman bangkai secara keseluruhannya
(kecuali yang disebut di dalam hadith ini). Untuk itu, isu penyembelihan halal amat
perlu diperhatikan dan dipertimbangkan, bukan hanya pada sijil semata-mata.
(c) Walau
bagaimanapun, bangkai ikan dan belalang adalah dihalalkan.
(d) Ikan
dan belalang yang mati di dalam air tidak akan menyebabkan air tersebut menjadi
kotor (bernajis). Ini adalah kerana sifat bangkai tersebut adalah tidak
bernajis. Ini adalah berlawanan dengan bangkai yang asalnya adalah najis
seperti bangkai lembu dan kambing. Kedua-dua bangkai ini adalah bersifat najis
dan airnya juga akan turut menjadi najis.
(e) Darah
juga adalah dalam kategori najis kecuali yang dimaksudkan di dalam hadith ini.
No comments:
Post a Comment