Komunikasi merupakan satu elemen penting di dalam kehidupan harian.
Dengannya kehidupan akan menjadi lancar dan mudah dan tanpanya kehidupan akan
menjadi payah, sukar, hambar dan sunyi. Komunikasi ini tidak terhad kepada
manusia sesama manusia sahaja, tetapi ianya melibatkan keseluruhan makhluk di
dalam alam ini.
Pada kebiasannya, manusia berinteraksi di antara manusia sesama manusia
dan manusia dengan alam. Tetapi bagi seorang muslim, interaksi mereka adalah jauh
menjangkaui alam ini. Interaksi seorang Muslim adalah merupakan ikatan seorang
hamba dengan Tuhannya yang Maha Esa, Tuhan yang menciptakan keseluruhan alam
ini. Interaksi mereka adalah merupakan manifestasi perhambaan seorang makhluk
kepada Penciptanya yang Maha Agong, yang menciptakan segala makhluk yang saling
berinteraksi sesama mereka. Dan interaksi mereka adalah merupakan ‘the ultimate
communication’ bagi seorang hamba yang boleh dilakukan.
Bahasa yang digunakan oleh muslim sesama muslim adalah bahasa yang indah.
Tutur bahasa yang indah adalah bunga penghias bunyi, madu pemanis telinga dan halwa
dikala kepahitan. Bahasa yang indah bukan sahaja pada isinya tetapi pada cara
dan suasana penyampaiannya.
Kompilasi bahasa, pertuturan dan bicara akan membentuk komunikasi. Komunikasi
yang berasaskan bahasa yang indah, pertuturan yang teratur dan bicara yang
difahami akan membentuk kefahaman kepada pembicara dan penerima.
Kefahaman pula adalah puncak tujuan di dalam sesuatu komunikasi. Gagal di
dalam menyampaikan maksud adalah merupakan kegagalan komunikasi. Ini jelas
kerana tujuan seseorang berkomunikasi adalah bagi menyampaikan mesej kepada
penerima dengan harapan mesej yang disampaikan dapat diulas dan difahami. Sebagai
timbal balas kepada kefahaman tersebut, si penerima akan memberi reaksi dan
respon yang juga bertujuan untuk difahami oleh penyampai pertama.
Sekiranya ruang komunikasi ini digunakan dengan bahasa yang kasar, kesat
dan tidak jelas, ianya akan membawa kepada suasana yang tidak lagi indah. Pertelingkahan
mungkin terjadi dengan sengaja sekiranya mesej yang disampaikan adalah dengan
niat perkelahian dan mungkin juga tanpa sengaja sekiranya mesej yang
disampaikan tersalah tafsir.
Allah SWT dengan jelasnya menggarapkan firmanNya sebagaimana berikut:-
﴿ أَلَمْ تَرَ كَيْفَ
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا
ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (24) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ
رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ
(25) وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ
الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ (26) يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آَمَنُوا
بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآَخِرَةِ وَيُضِلُّ
اللَّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ (27)﴾
Maksudnya :-
Tidakkah engkau melihat (wahai Muhammad) bagaimana
Allah mengemukakan satu perbandingan, iaitu: kalimah yang baik adalah sebagai
sebatang pohon yang baik, yang pangkalnya (akar tunjangnya) tetap teguh, dan cabang
pucuknya menjulang ke langit (24),
Dia mengeluarkan buahnya pada tiap-tiap masa
dengan izin Tuhannya. Dan Allah mengemukakan perbandingan-perbandingan itu
untuk manusia, supaya mereka beringat (mendapat pelajaran) (25),
Dan bandingan
kalimah yang jahat dan buruk samalah seperti sebatang pohon yang tidak berguna
yang mudah tercabut akar-akarnya dari muka bumi, tidak ada tapak baginya untuk
tetap hidup (26),
Allah menetapkan (pendirian) orang-orang yang beriman dengan
kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan dunia dan akhirat, dan Allah
menyesatkan orang-orang yang berlaku zalim (kepada diri mereka sendiri), dan
Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendakiNya (27)
(Surah Ibrahim, Ayat 24- 27)
No comments:
Post a Comment