Perlantikan adalah proses
memilih, menerang (memberi penerangan) dan menyerah tugasan kepada sesuatu
individu yang telah terpilih. Proses pemilihan ini dibuat berdasarkan beberapa
teori yang telah dikaji oleh mereka-mereka yang pakar di dalam kajian ‘sumber
manusia’. Ada teori yang serasi dengan perlaksanaannya dan ada juga terpesong
dari hala tujunya. Kebanyakkan teori pemilihan didasarkan kepada pengalaman
lepas , peringkat pendidikan dan kelulusan serta rekemendasi mereka yang telah
mengenali calon tersebut. Kombinasi ciri-ciri yang memuaskan akan membantu
pemilih untuk melantik seseorang bagi satu-satu tugasan yang telah diputuskan.
Berdasarkan ayat 26 Surah
Al-Qasas yang berbunyi :-
قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ ۖ
إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ
Bermaksud : Salah seorang di antara perempuan yang
berdua itu berkata: "Wahai ayah, ambillah dia menjadi orang upahan
(menggembala kambing kita), sesungguhnya sebaik-baik orang yang ayah ambil
bekerja ialah orang yang kuat, lagi amanah"
Ayat di atas menggariskan dua ciri utama di dalam satu-satu
perlantikan iaitu :-
- Kuat
- Amanah
Ciri pertama yang diutarakan
ialah kuat. Kuat di dalam ayat di atas bermaksud kuat tubuh badan di mana
Baginda Musa A.S secara badaninya mempunyai kekuatan fizikal yang mantap dan
kekuatan yang luar biasa. Baginda mampu mengangkat batu yang menutupi telaga
yang biasanya memerlukan kekuatan sepuluh lelaki mampu diangkatnya
berseorangan. Kekuatan fizikal ini menjadi hujjah utama kepada puteri Nabi
Allah Syuaib A.S (sebagaimana dinukilkan oleh Ibn Kathir bahawa pendapat ini
disokong oleh Hasan AlBasari mengikut riwayat Ibn Jarir) untuk ayahnya melantik
Nabi Musa AS sebagai pekerja penternakannya.
Tugasan penternakan memerlukan
kekuatan fizikal. Sebagai translasi kepada tugasan-tugasan lain kekuatan
bolehlah diterjemahkan sebagai kemampuan yang perlu dimiliki bagi seseorang untuk
melaksanakan satu-satu tugasan. Sebagai contohnya, jika yang ingin dilantik
ialah seorang guru Al-Quran, maka kemampuan calon hendaklah seorang yang
mempunyai kemampuan membaca Al-Quran dengan baik serta mempunyai ilmu Al-Quran
yang mendalam. Kebolehannya yang melangkaui kebolehan orang lain menggambarkan
kekuatan dirinya berbanding yang lain. Asas utama ini adalah merupakan pra
syarat utama di dalam melantik seseorang. Sekiranya ianya tidak dipunyai maka
calon tersebut hendaklah digugurkan.
Ciri kedua ialah amanah di mana
dengannya sesuatu perlaksanaan akan dapat disempurnakan sebagaimana dihajatkan
oleh pemberi amanah. Amanah adalah melibatkan kepercayaan satu individu kepada
individu yang lain. Dan seorang yang amanah akan menjaga kepercayaan individu
yang lain itu terhadap dirinya. Penjagaan amanah ini bukan hanya diperingkat
permukaan semata-mata tetapi ianya melibatkan kepercayaan secara keseluruhan
atas dan bawah, luar dan dalam. Dengan kata lain, seseorang itu hendaklah
amanah dan hendaklah kelihatan amanah (Trust and look to be trusted).
Ciri tambahan yang boleh
digarapkan daripada pengisihan pemilihan Nabi Musa AS sebagai pekerja Nabi
Shuaib AS adalah berkenaan dengan PENDAPAT PIHAK KETIGA. Baginda meminta
pandangan anak perempuannya yang telah mengenali Nabi Musa AS berkenaan dengan
pandangan beliau terhadapnya. Pandangan pihak ketiga ini diambilkira dengan
syarat pihak ketiga ini adalah dikenali dan diyakini.
Secara keseluruhannya, peristiwa
Nabi Musa AS ini boleh diambil iktibar sebagai input yang penting di dalam
melakukan satu-satu transaksi yang melibatkan pemilihan seseorang yang akan
dilantik di dalam satu-satu jawatan. Dua prasyarat iaitu KEKUATAN dan AMANAH
serta satu kaedah iaitu DAPATAN PIHAK KETIGA perlu dijadikan input di
dalam pemilihan satu-satu jawatan tidak kira ianya di peringkat korporat,
kerajaan, individu ataupun organisasi.
No comments:
Post a Comment