Saturday, January 10, 2009

Politik dan Agama



Frasa yang sering di isukan ialah Agama tidak dapat dipisahkan daripada politik. Iya ini adalah frasa yang benar dan tepat kerana Islam adalah Ad-Diin atau satu cara hidup. Cara hidup yang merangkumi segenap lapisan dan curuk kehidupan manusia. Tetapi persoalan yang timbul adalah apabila ada yang menyamakan parti sesatu kumpulan itu sebagai Agama.

Dengan kata lain ia menyamakan kemenangan partinya sebagai kemenangan agama. Lantas apa akan terjadi sekiranya kekalahan yang berlaku. Takkan Agama (Islam) yang sebetulnya benar dan tepat turut kalah. Dan bagaimana bagi kawasan dan area yang tidak mempunyai parti tersebut adakah kawasan tersbut tidak mempunyai Agama.

Mentaliti sebegini hendaklah di robah dan di roboh. Pendokong dan pejuang agama sebenar mesti memikirkan bahawa parti hanyalah sebagai alat bagi menyampaikan dakwah Islamiyyah yang betul. Mereka juga hendaklah paham bahawa method kepartian adalah bukannya segala-gala di dalam berdakwah. Terdapat pelbagai method dan kaedah lain yang boleh digunakan bagi mencapai matlamat yang satu iaitu mardhatillah.

No comments: