Saturday, January 04, 2014

Adakah Ada Yang Gagal di Dalam Mendidik

Tiada istilah gagal di dalam mendidik pada dasarnya andai segala usaha telah dilaksanakan. 


Tiada istilah gagal di dalam mendidik pada dasarnya andai segala usaha telah dilaksanakan. Kegagalan terjadi sekiranya seseorang pendidik itu gagal untuk MENDIDIK. Gagal untuk memulakan usaha adalah merupakan kegagalan yang sebenar kerana seorang manusia diberi kemampuan untuk berusaha manakala kejayaan adalah impak kepada usaha tersebut. Ada kalanya dengan usaha tersebut dia berjaya dan ada kalanya juga tidak. Namun gagal untuk berusaha sudah pastinya cahaya kejayaan menjadi kelam.
Di dalam Islam, ganjaran daripada Allah SWT bukan hanya diukur pada keputusan atas satu-satu usaha tetapi ianya dikira atas usaha dan niat. Sekiranya kaedah yang dilakukan adalah bertepatan dengan agama dan niat adalah selari, maka sudah pastinya ganjaran akan diberikan Allah.
Walau bagaimanapun terdapat beberapa cadangan yang boleh digunapakai di dalam mengelakkan daripada gagal untuk berusaha bagi mendidik. Antaranya ialah:
  1. Kerja mendidik tidak boleh di’sub’kan atau di’outsource’kan secara sepenuhnya. Sebahagian besar tugas mendidik perlu berlaku di dalam rumah dan secara tidak formal. Kita perlu sedar bahawa anak-anak belajar lebih kuat melalui apa yang dia lihat berbanding dengan apa yang dia dengar.
  2. Ibu bapa atau penjaga perlu berusaha untuk menyebatikan diri mereka sebagai pendidik agar setiap tingkah laku adalah merupakan pengajaran kepada anak-anak.
  3. Pendidik hendaklah mempunyai ilmu. Usia dan pengalaman adalah tidak cukup untuk bertindak sebagai pendidik. Jadi usaha bagi mendapatkan ilmu oleh pendidik perlu 
  4. Pendidik yang telah mempunyai ilmu perlu beramal dengan jumlah ilmu yang dimilikinya sebanyak mungkin. Pengamalan ilmu yang dimiliki akan membolehkan seseorang pendidik itu menjadi seorang yang ‘walk the 
  5. Pendidik perlu banyak berdoa kepada Allah azzawajalla untuk memberkati, memudahkan serta memberikan keikhlasan, hidayah dan kejayaan di dalam usaha yang dilakukan.

1 comment:

abuhuurin said...

Dalam istilah pendidikan sekarang, ia dipanggil pendidik instraksional. Ia lakukan bersama apa yang dia cakap. dia tunjukkan contoh kpd mudhuknya.