Sistem apakah ini yang ditegakkan? Keadilan siapakah ini
yang diperjuangkan? Hinggakan perasaan manusia tidak lagi menjadi
penilaian.
Jika atas dasar keselamatan si anak takut didera dan
disakiti maka si anak dipisahkan daripada ibu bapanya, maka itu adalah satu
alasan yang munasabah. Namun, jika marah untuk membentuk itu dianggap dera maka
pemisahan itu adalah satu penzaliman. Mana tidaknya, kerana pemisahan seorang
anak dr ibu bapanya adalah merupakan suatu penyeksaan perasaan, kalau bukan
untuk ibu bapanya, sudah pasti untuk si anak.
Tindakan proaktif dan sensitif mereka adalah dipuji kerana
ia boleh menyelamatkan nyawa si kecik daripada diseksa dan dizalimi oleh si
tua. Namun manusia bukan robot kerana setiap tindakan perlu ulasan, andai
berasas terimalah andai tidak tangkaplah. Andaikata tindakan marah ibu bapa
yang dibuat atas alasan untuk mendidik yang masih lagi di dalam ruang lingkup ‘boleh
diterima’, hendaklah dinilai. Dan penilaian tersebut hendaklah juga mengambilkira
‘human right’ ke atas perasaan ibu bapa tersebut dan juga anak-anak mereka di
mana si anak sudah sepastinya tidak terlepas daripada perasaan rindu kepada
kedua ibu bapa mereka.
Andaikata terdapat merit bahawa si tua tadi mungkin akan
melakukan tindakan penderaan maka ambillah tindakan dan jalankanlah penyiasatan
namun ianya hendaklah dibuat dengan skop yang logik. Janganlah diambil masa
yang lama dan janganlah pula dinafikan hak anak-anak tadi daripada kedua
ibubapa mereka untuk berjumpa (kecuali anak-anak yang telah sampai umur
mumayyiz yang mengambil keputusan untuk tidak berjumpa) serta jangan pisahkan
anak-anak tadi daripada keluarga besar mereka.
Islam cukup memarahi mereka yang tidak reti untuk menyayangi
si kecil. Sehinggakan Rasulullah SAW menegur Al-Aqra’ Bin Habis ketika mana
Al-Aqra’ melihat baginda mencium cucunya Al-Hasan. Al-Aqra’ berkata ‘Sesungguhnya
aku mempunyai sepuluh orang anak, tidak aku menciumi mereka walaupun seorang’,
Baginda SAW berkata ‘من لا يرحم لا يرحم’
(bermaksud : sesiapa yang tidak merahmati tidak akan dirahmati).
Ini adalah merupakan gambaran yang jelas bahawa setiap
Muslim wajib menyayangi dan merahmati si kecil kerana perbuatan itu adalah
disukai oleh agama dan diredhai oleh Allah SWT.
Walau bagaimanapun, di dalam mendidik Islam membenarkan ibu
bapa untuk sedikit berkeras namun tidak sampai kepada had mencederakan mahupun
menyakiti si kecil. Kekerasan yang dimaksudkan adalah ketegasan di mana ia
mampu untuk membina gerun dan rasa hormat mereka kepada kedua ibu bapa.
Contohnya, di dalam melatih anak-anak untuk bersolat, ianya hendaklah bermula
ketika mereka berumur tujuh (7) tahun di mana suruhan demi suruhan perlu
dilakukan. Setelah berumur sepuluh (10) tahun dan anak tadi masih lagi berdegil
untuk tidak bersolat, maka ibu bapa bolehlah memukulnya dengan pukulan yang
tidak menyakitkan namun bermakna untuk mendidik. Perintah suruh dan memukul
dipisahkan selama tiga (3) tahun di mana tempoh ini sudah cukup berkesan untuk
mengingatkan si kecil agar menunaikan kefardhuan solat tersebut.
مروا أولادكم بالصلاة وهم أبناء سبع سنين،
واضربوهم عليها وهم أبناء عشر، وفرقوا بينهم في المضاجع
Maksudnya
:
Perintahkan
anak-anakmu untuk bersolat ketika mereka berumur tujuh (7) tahun, dan pukullah mereka
(sekiranya tidak menunaikan solat) ketika mereka berumur sepuluh (10) tahun,
dan pisahkanlah tempat tidur mereka.
Islam
adalah merupakan agama rahmat di mana ianya cukup sempurna. Islam mengajar
umatnya untuk merahmati anak-anak, mendidik dan menegur mereka. Islam membenarkan
ketegasan di dalam mendidik namun ianya perlu dilakukan secara berhikmah bukan
menyeksa.
No comments:
Post a Comment