Saturday, August 29, 2015

Bersih 4.0





Dulu kereta kami warna putih dan sekarang warna hitam. Dulu ada orang pesan agar kereta tu kena selalu dibasuh agar debu-debu tidak sempat bertapak dan bertukar menjadi selut serta melekat kuat.

Kini, kereta kami berwarna hitam dan kami ingat bila berwarna hitam maka tak perlu membasuhnya selalu. Namun, setelah berdebu dan terkena hujan, rupa yang berwarna hitam bertukar menjadi kelabu dan setelah dibasuhpun bekas selut masih kelihatan.


Saya ingat inilah yang terjadi kepada diri, masyarakat dan negara. Andai debu-debu kesilapan dan kesalahan yang berlaku tidak segera diBERSIHkan maka ia akan bertukar pekat dan melekat. Sukar dan payah untuk diBERSIHkan.


Sungguhpun kita mempunyai usaha untuk memBERSIHkannya setelah debu bertukar selut, maka ia tetap sukar dan payah untuk dibersihkan. Jika kita bermujahadah untuk merubahnya, mungkin ada sedikit kesakitan yang kekadang akan menyebabkan tertanggal cat atau sedikit terluka. Namun ia tetap menjadi payah dan sukar untuk memBERSIHkannya.


Sebaik-baik ikhtiar adalah untuk melakukan pembersihan pada setiap ketika sekurang-kurangnya sebelum debu bertukar menjadi selut.


#bersih




No comments: