Wednesday, March 28, 2018

POKOK DI DALAM MENGAJAR ADALAH KEIKHLASAN.

Sheikh Dr Yusuf AlQardhawi di dalam bukunya 'Di Dalam Pangkuan Sunnah' yang telah diterjemahkan ke Bahasa In-donesia oleh Pustaka Al-Kautsar menya-takan bahawa ikhlas adalah sebuah amal yang dilaksanakan kerana mengharapkan pujian Allah semata-mata. 

Gambar sekadar hiasan

Seorang ulama pondok yang bernama Tuan Hj Ahmad Bin Abdul Rahman menyatakan di dalam sebuah kuliahnya bahawa ikhlas adalah merupakan se-buah permata yang dicampak oleh Allah ke dalam hati manusia kesan daripada amalan-amalan yang dilakukan secara istiqamah semata-mata kerana Allah Az-zawajalla. 

Takrifan ikhlas yang pertama adalah digambarkan bahawa ia adalah amalan yang dibuat semata-mata kerana Allah Azzawajalla. Tiada satu pun perkara lain yang men-jadi punca dan penyebab untuk dia melakukan amalan tersebut. Ia tidak dibuat kerana untuk mendapatkan pujian sesama manusia ataupun untuk mem-perlihatkan bahawa dirinya adalah baik dan terbaik. 

Manakala takrifan yang kedua pula men-jelaskan bahawa perkara ikhlas adalah merupakan anugerah yang diberikan oleh Allah Azzawajalla kepada seseorang hamba hasil daripada usa-hanya di dalam beribadat secara istiqamah semata-mata kerana Tuhannya.

Kedua-dua takrifan tersebut membawa kepada makna yang satu iaitu ikhlas ter-hasil daripada amalan yang dibuat sema-ta-mata bagi mendapatkan keredhaan Allah Azzawajalla. 

Seorang pendidik yang ikhlas akan be-rusaha sebaik mungkin untuk menyam-paikan segala ilmu yang dimilikinya tanpa ada rasa takut daripada berkata benar dan kecewa daripada ditentang. 

Begitu juga dengan ibu bapa, kita ber-tanggungjawab memacu jalan hidup anak-anaknya secara ikhlas semata-mata kerana Allah. 

Jalan hidup anak-anak hendaklah dia-rahkan kepada jalan yang akan memba-wa mereka dan ibu bapa kepada keredhaan Ilahi bukan kerana semata-mata bimbang mereka akan menjadi merempat apabila gagal mendapatkan jawatan-jawatan penting di masa hadapan. Bukan juga kerana bimbang si ibubapa tiada tempat untuk bergantung apabila berada di usia tua. 

Tetapi ia perlu dibuat semata-mata ikhlas kerana Allah tanpa adanya tujuan kedua mahupun tujuan sampingan. Dengan bulatnya tujuan hanya kepada Allah maka di sana akan lahirnya keikhlasan yang menjadi kayu ukur amalan dan ibadat seseorang hamba.

Di sebuah sekolah rendah, ada seorang guru matematik yang berkelulusan di-ploma yang memilih untuk menghamba-kan dirinya di dalam mendidik anak kampung agar menjadi lebih mahir dan pakar di dalam Matematik. 
Gambar Sekadar Hiasan

Berbekalkan kebolehan dan kesunggu-han yang dimiliki, guru ini telah mula melakar beratus-ratus kertas soalan yang akan digunakan untuk melatih anak-anak muridnya.Agar menjadi penumpuan lebih, beliau telah mewujudkan kelas-kelas tambahan di luar waktu mengajar selama setahun lebih awal sebelum murid-muridnya ber-sedia untuk menduduki peperiksaan UPSR (Ujian Penilaian Sekolah Ren-dah). 

Kelas-kelas tersebut disediakan secara percuma dan dijadikan sebagai wajib kepada semua pelajarnya. Sekiranya beliau mendapati ada anak-anak muridnya yang tidak datang ke sekolah atau kelas tambahan, beliau secara peribadinya akan masuk ke kam-pung dan datang ke rumah mereka un-tuk bertanyakan situasi sebenar. 

Walau bagaimanapun, terdapat ramai ibubapa yang mencemuh apa yang dil-akukan oleh beliau kerana dikira sebagai terlampau masuk campur urusannya. Namun itu tidak menjadi penghalang kepadanya untuk terus berlari membina mimpi bagi melahirkan anak-anak didik yang kaya ilmu dan tinggi pekerti.

#KEWAJIPANMENDIDIKSEBAGAIIBUBAPA

No comments: