Tuesday, March 27, 2018

Kewajipan Mendidik Sebagai Ibubapa

Mendidik anak-anak adalah merupakan kewajipan kepada ibu bapa dan penjaga. Anak-anak tidak dilahirkan dengan mengetahui segala sesuatu tanpa diberikan pendidikan dan pengisian. Ia adalah benar bahawa anak-anak mempunyai kelebihan dan kepandaian yang berbeza-beza namun kebolehan tersebut perlu diraikan dengan pendidikan yang betul dan tepat.



Nik Abdul Aziz Nik Mat (2014) menyatakan bahawa apa yang dilakukan oleh anggota badan manusia adalah refleksi daripada pendidikan yang dimasukkan ke dalam diri manusia seperti sebiji gelas yang dimasukkan dengan air. Kalau gelas itu tumpah, yang tumpah keluar daripada gelas itu adalah air. Kalau dalam gelas itu pasir, maka yang tumpah keluar adalah pasir juga. Kalau ada objek lain di dalam gelas itu, maka yang tumpah keluar adalah objek itulah.

Diri anak-anak adalah bekas yang akan menempatkan pengisian yang berupa ilmu dan pendidikan oleh ibubapa mereka. Pengisian yang elok akan membawakan natijah yang sempurna kepada diri anak-anak dan sebaliknya.

Sungguhpun tugas ibubapa adalah untuk mendidik namun mereka juga mempunyai pengetahuan yang terhad dan maklumat yang terbatas. Oleh sebab itu, tidak menjadi aib bagi seseorang ibu atau bapa untuk mengatakan tidak tahu pada sesuatu perkara. Bahkan jawapan tersebut adalah lebih amanah berbanding dengan mereka-reka jawapan yang muncul tanpa disandarkan kepada maklumat dan fakta yang benar.

Walau bagaimanapun, jawapan ‘tidak tahu’ tersebut tidak boleh menjadi teras tunggal kepada persoalan yang ditanyakan oleh anak-anak dan dibiarkan tanpa jawapan yang sepatutnya. Oleh sebab itu, menjadi tanggungjawab kepada ibu bapa untuk mendapatkan jawapan yang sebenar berdasarkan fakta-fakta yang tepat dan betul.

Terdapat beberapa kategori ibubapa di dalam normal kehidupan ini iaitu:

(1)       Mereka yang mempunyai ilmu dan mengajar anak-anaknya dengan ilmu tersebut
(2)       Mereka yang punya ilmu tetapi tidak berkongsi dengan anak-anaknya (disebabkan kesibukan kerja dan lain-lain),
(3)       Mereka yang tidak atau kurang mempunyai ilmu tetapi ingin berkongsi dengan anak-anak
(4)       Mereka yang tidak punya ilmu dan tidak berminat untuk berkongsi dengan anak-anak.

Kepelbagaian kategori ibubapa ini menghasilkan kaedah yang pelbagai serta hasil yang berbeza di dalam pendidikan si kecil. Di sini ilmu memainkan peranan yang penting dan kerana itu menjadi tanggungjawab kepada ibubapa untuk berilmu dan berusaha untuk mendapatkan ilmu.

Menjadi ibubapa adalah bukan semata-mata bersifat organik (terjadi dengan sendiri) tetapi ia perlu dibuat dengan persediaan dan perancangan yang bukan terikat kepada wang ringgit semata-mata tetapi turut terpaut kepada persediaan ilmu agama dan kekeluargaan Islam.

Ini kerana keluarga yang akan diwujudkan adalah keluarga yang akan melahirkan anak yang akan membesar pada zaman mereka. Zaman di mana keadaan dan cabaran adalah berbeza daripada zaman ini. Dikatakan Saidina Ali R.A. berkata:

"Ajarilah anak-anakmu tentang apa yang bukan kamu ketahui kerana mereka dicipta bukan untuk zamanmu"

Walaubagaimanapun, ilmu agama adalah asas yang akan dipasakkan ke dalam hati-hati pelapis yang mana ia akan menjadi pembentuk kepada perubahan dan pemangkin kukuh daripada diubah.

Sungguhpun, zaman mereka adalah berlainan tetapi teras agama adalah sama dan ia akan kekal hingga ke penamat dunia. Kerana itu, ibubapa adalah bertanggungjawab untuk berilmu dan mencari ilmu agar apa yang diisi ke dalam gelas kelak adalah bukan racun tetapi ia adalah madu dan ubat yang berguna.

#KEWAJIPANMENDIDIKSEBAGAIIBUBAPA

No comments: