Sunday, April 14, 2019

Usahawan vs 'Good Timing'

Masa dengan kata lain ‘right timing’ adalah antara perkara penting bagi seseorang usahawan. ‘good product’, ‘good people’, ‘good location’, ‘good marketing strategy’ tetapi ‘poor timing’ boleh menggagalkan sesuatu perniagaan.

‘Good timing’ ini bukan bermaksud bulan-bulan tertentu atau tarikh-tarikh tertentu yang keramat tetapi ‘actual timing’ di mana apa yang ditawarkan adalah apa yang diperlukan oleh pelanggan.

Di sini usahawan berperanan untuk mengkaji bilakah ‘actua timing’ yang dirasakan ‘ngam’ untuk produk/servisnya diperlukan oleh pelanggan.

Pelbagai kaedah boleh diguna pakai dalam mengenal pasti ‘actual timing’. Antaranya adalah dengan menjadi ‘yang kedua/ketiga’ dalam membuka atau mencuba satu-satu pasaran. Kita biarkan dulu orang lain atau syarikat lain memasuki dahulu pasaran tersebut dan kita mengkaji apakah reaksi penerimaan dan feedback pelanggan.

Dengan cara begini, sekurang-kurangnya kita dapat melihat apakah yang berlaku setelah pasaran tersebut ditembusi. Kita boleh mengambil beberapa reaksi dan tindakan dengan mengurangkan risiko kewangan andai terdapat beberapa rintangan.

Mungkin ada yang berpendapat ia boleh merugikan kita kerana peluang untuk menjadi ‘pioneer’ akan kehilangan. Maka pasaran pula mungkin akan dikawal oleh mereka yang terawal. Namun ketahuilah, menjadi yang kedua/ketiga juga mempunyai kelebihan.

No comments: