Saturday, April 13, 2019

Usahawan Vs Perbezaan Harga


Banyak keadaan harga sesuatu barang ditentukan oleh persepsi. Anggapan sesuatu barang itu mahal apabila diberi packaging yang baik dan berkualiti. Manakala, pembungkusan yang biasa-biasa akan turut memberi gambaran bahawa produk itu juga adalah biasa-biasa.

Sheikh Abu Al-Fadhl Jaafar Ibn Ali Al-Dimashqi dalam bukunya bertajuk ‘Al-Isharah Ila Mahasin Al-Tijarah’ menyatakan bahawa nilai hasil lombongan adalah lebih mahal apabila ia telah memasuki pasar-pasar mewah berbanding semasa dikeluarkan dari lombongan’

Persepsi memainkan peranan penting dalam menentukan nilai sesuatu perkara. Namun tidak dilupakan nilai asli zat barangan tersebut di mana zatnya telah mempunyai nilai tertentu. Manakala persepsi pula adalah nilai tambahan (add-on value) yang membezakan di antara ‘good perception’ vs ‘bad perception’.

Oleh sebab itu, kita hendaklah sentiasa ‘preserve good perception’ pada setiap produk dan service yang ditawarkan bagi membolehkan ia mempunyai ‘add-on value’ di atas nilai asal (original value) produk dan service yang ditawarkan.

No comments: