Saturday, February 23, 2013

Seorang Ketua Bukan Hanya Sebagai Kepala ....


Seorang Ketua bukan hanya sebagai kepala kepada satu badan tetapi beliau adalah replika kepada satu badan.

Konteks ketua bagi sesuatu organisasi adalah bukan hanya berperanan untuk mengepalai sesuatu rombongan atau puak. Tetapi ia lebih daripada itu, dia bertanggungjawab untuk ;mengreplikakan dirinya sebagai keseluruhan kepada organisasi tersebut. Tubuhnya dan jiwanya adalah tubuh dan jiwa organisasi. Rupa luaran dan dalamannya adalah selari dan serasi dengan rupa luaran dan dalaman organisasi. Pendek kata, ketua adalah organisasi yang hidup, bergerak dan berehat.

Ini dibuktikan dengan perlaksanaan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW di dalam mencerminkan Islam. Rasulullah SAW adalah individu yang mengamalkan dan menghayati Islam. Gambaran tentang Baginda adalah gambaran tentang Islam itu sendiri. Akhlak Baginda adalah perlembagaan Islam iaitu Al-Quran sebagaimana hadith Aishah r.a.:
قالت عائشة لما سئلت رضي الله عنها عن خلق النبي عليه الصلاة والسلام ، قالت : ( كان خلقه القرآن) صحيح مسلم. 
Telah berkata Aisyah R.A tatkala ditanya berkenaan akhlak An-Nabiyy alaihi solatu wassalam, beliau berkata: (Akhlaknya adalah Al-Quran) diriwayatkan di dalam Sahih Muslim.

Ibnu Kathir di dalam tafsirnya menjelaskan : yang dimaksudkan di sini ialah sesungguhnya Rasulullah SAW mengumpakan dirinya dengan Al-Quran dari sudut suruhan dan larangan, (adab) dan akhlak. Apa yang diperintahkan di dalam Al-Quran dilaksanakannya dan apa yang ditegah ditinggalkannya. Ini adalah struktur asas yang diciptakan Allah ke atas Rasulullah SAW dari sudut malunya, kemuliannya, keberaniannya, kelembutannya dan keseluruhan akhlak-akhlak yang indah.

Berdasarkan huraian di atas dan kesesuaian di dalam mengappliedkan ke dalam konsep berorganisasi, seorang ketua hendaklah menterjemahkan dirinya sebagai gambaran kepada organisasi. Contoh asas mungkin boleh dilihat bagaimana Richard Branson dengan Virgin Airwaysnya, Tony Fernandes dengan Air Asianya dan Steve Job dengan Applenya. Sungguhpun sukar untuk menterjemahkan keserasian jenama kepada pemiliknya tetapi jika diperhatikan, akan terdapat kesecocokan dan kesefukukan di antara jenama dan individunya.

No comments: