Friday, August 30, 2013

Taubat, Dosa dan Taubat

Taubat bermakna kekesalan dan keinsafan terhadap kesalahan dan kesilapan yang telah dilakukan. Kesilapan akan menjauhkan manusia dari garisan kebenaran dan taubat adalah mengembalikan manusia kepada garisan tersebut. Penyesalan akan menjadi penyedar bagi wujudnya rasa untuk kembali, manakala taubat pula adalah aktiviti untuk mengembalikan diri kepada garisan kebenaran.

Apabila seseorang itu melakukan kesalahan dan dia sedar dengan kesalahannya maka di sana masih terdapat peluang untuk dirinya kembali kepada jalan yang benar. Namun jika kesalahan yang dilakukan itu tidak memberi apa-apa kesan kepada dirinya bahkan mungkin dilakukan kesalahan itu dengan kebanggaan dan kemegahan, maka sirna iman agak jauh. Walau bagaimanapun Allah SWT Maha Pengampun dan Pemberi Hidayah, diberinya hidayah kepada sesiapa yang dikehendakinya dan digelapkan kepada sesiapa yang dikehendakinya. Maka berbahagialah bagi mereka yang sedar tentang kesalahan yang telah dilakukan kerana bersama dengan kesedaran itu adalah sirna-sirna keimanan.

Berdasarkan firman Allah yang bermaksud :-

“Dan mereka yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat kepada Allah lalu memohon ampun dosa-dosa mereka – dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan (perbuatan buruk) yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya adalah keampunan dari Tuhan mereka, dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) mereka yang beramal” (Surah Ali ‘Imran: 135-136).

Pra-syarat kepada taubat adalah :-

  1.  Penyesalan dan kesedaran, di mana kedua-dua (2) perkara ini akan menyebabkan dia memohon ampun kepada Allah SWT, di mana hanya Allah SWT sahaja yang mampu mengampunkan segala dosa.
  2.  Dia hendaklah mengetahui tentang kesalahannya.
  3.  Hendaklah dia berazam untuk tidak mengulangi kesalahan-kesalahan yang telah dlilakukan.


Islam tidak mensyaratkan ‘confession’ atau pengakuan kesalahan di depan para guru atau mana-mana makhluk di dalam melakukan taubat. Taubat yang dilakukan adalah secara terus tanpa adanya pengantara yang menghubungkan seorang manusia dengan Tuhannya. Tunjang ke atas taubat ini adalah keikhlasan di mana taubat yang ikhlas, insya Allah akan diterima Allah SWT. Penerimaan taubat oleh Allah SWT akan mengampunkan segala kesalahan yang telah dilakukan.

Islam mengiktiraf kelemahan manusia di mana seringkali taubat yang ikhlas juga turut tercicir dengan berulangnya kesalahan lampau setelah taubat disempurnakan. Kesalahan yang berulang ini akan diampunkan sekiranya ia disusuli dengan taubat ikhlas yang bersungguh.

Alangkah beruntungnya andai kematian datang menjemput dikala selesainya taubat yang ikhlas dan bersungguh itu. Dan alangkah ruginya, jika ia datang dikala kemaksiatan sedang dilakukan dan ingatlah tiada siapa yang empunya ‘tahu’ tentang waktu kematian.

Rasulullah SAW ada bersabda :-

“Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman: HambaKu melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya –dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya-. Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: HambaKu melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya–dalam riwayat yang lain ditambah: aku ampunkan dosanya-. Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: HambaKu melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan hambaKu ini, buatlah apa yang kau mahu aku ampunkan engkau”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Hadith di atas menggambarkan :-
  1.  Betapa besarnya rahmat keampunan Allah SWT kepada hambanya di mana tiada had maksimum di dalam melakukan taubat. Setiap kesalahan yang disertakan taubat tetap akan diampunkan Allah SWT.
  2.  Hadith ini BUKAN bermaksud untuk menggalakkan manusia melakukan kesalahan, namun setiap kesalahan hendaklah disertakan dengan taubat kepada Allah SWT.

Janganlah berputus asa di dalam melakukan taubat, baik dosa yang dilakukan itu besar mahupun kecil, acap dan kerap mahupun jarang-jarang, maka tetaplah bertaubat, kerana pintu taubat sentiasa terbuka. Taubat seorang Muslim akan diterima selama mana nyawanya belum sampai ke halkum. Rasulullah SAW bersabda :-


“Sesungguhnya Allah menerima taubat seorang hamba selagi nyawa belum sampai ke halkumnya” (Riwayat al-Tirmizi, dinilai hasan oleh al-Albani).

No comments: