Tuesday, September 03, 2013

Janji Atas Perkara Haram

Pada asasnya, seorang Muslim diharamkan untuk melibatkan diri di dalam apa jua perjanjian haram tidak kira sama ada haram itu bersifat ‘lizatihi’ (haram pada dirinya seperti perjanjian riba) atau ‘lighairihi (haram disebabkan perkara lain seperti perjanjian ke masjid untuk mencuri selipar). Walau bagaimanapun, sekiranya perjanjian itu terbentuk di atas kejahilan dan dia sedar di atas kesilapan itu apabila perjanjian telah termetrai, maka dia perlu melakukan sesuatu perkara dengan hikmah. Dia tidak boleh sewenang-wenangnya meninggalkan perjanjian tersebut lantaran keharaman perjanjian yang telah terikat, terutama apabila melibatkan mereka yang bukan Islam serta organisasi-organisasi yang tidak didasarkan kepada prinsip Islam. Ini adalah kerana tindakan meninggalkan perjanjian akan memberi fitnah yang lebih besar kepada agama. Islam mengiktiraf perhubungan manusia sesama manusia dengan tidak mengabaikan perhubungan manusia dengan Tuhannya.
Antara perkara yang boleh diambil sebagai ‘way-out’ atau jalan keluar dari perjanjian-perjanjian yang haram adalah sebagaimana berikut:-
  • Melakukan ‘badil’ atau pertukaran kepada kepada perjanjian sedia ada (perjanjian haram) kepada perjanjian baru (perjanjian Islam).

Contohnya, seorang Muslim yang telah terlibat di dalam perjanjian pinjaman konvensional yang pada peringkat awal perjanjian, beliau tidak menyedari tentang keharaman pinjaman konvensional. Perjanjian tersebut adalah bagi tempoh sepuluh (10) tahun. Setelah lima (5) tahun, beliau telah menyedari bahawa hukumnya adalah haram dan berhajat untuk tidak melibatkan diri di dalam perkara haram lagi.
Sekiranya beliau meninggalkan sahaja perjanjian tersebut, maka beliau akan dikenakan tindakan undang-undang di atas baki pembayaran yang belum diselesaikan. Pada masa yang sama, beliau juga turut berdosa kerana memungkiri perjanjian yang telah dimetrai.
Sebagai alternatif, beliau boleh melakukan badil dengan membuat ‘refinancing’ (pembiayaan kembali) ke atas pinjaman konvensional kepada pembiayaan Islami. Refinancing ini akan memberi beberapa kelebihan kepada pemilik  di mana terma-terma pembiayaan boleh dibincangkan dengan lebih teratur berdasarkan terma-terma sedia ada sebagai batu asas perundingan.

Andai kata perjanjian Islami menawarkan terma yang lebih ketat berbanding perjanjian konvensional, maka si pemilik tetap perlu memilih perjanjian Islami sebagai kemestian kerana perjanjian konvensional adalah bukan satu pilihan. (bersambung)

No comments: