Pada asasnya, seorang Muslim diharamkan untuk
melibatkan diri di dalam apa jua perjanjian haram tidak kira sama ada haram itu
bersifat ‘lizatihi’ (haram pada dirinya seperti perjanjian riba) atau
‘lighairihi (haram disebabkan perkara lain seperti perjanjian ke masjid untuk
mencuri selipar). Walau bagaimanapun, sekiranya perjanjian itu terbentuk di
atas kejahilan dan dia sedar di atas kesilapan itu apabila perjanjian telah
termetrai, maka dia perlu melakukan sesuatu perkara dengan hikmah. Dia tidak
boleh sewenang-wenangnya meninggalkan perjanjian tersebut lantaran keharaman
perjanjian yang telah terikat, terutama apabila melibatkan mereka yang bukan
Islam serta organisasi-organisasi yang tidak didasarkan kepada prinsip Islam.
Ini adalah kerana tindakan meninggalkan perjanjian akan memberi fitnah yang
lebih besar kepada agama. Islam mengiktiraf perhubungan manusia sesama manusia
dengan tidak mengabaikan perhubungan manusia dengan Tuhannya.
Antara perkara yang boleh diambil sebagai
‘way-out’ atau jalan keluar dari perjanjian-perjanjian yang haram adalah
sebagaimana berikut:-
- Melakukan ‘badil’ atau pertukaran kepada kepada perjanjian sedia ada (perjanjian haram) kepada perjanjian baru (perjanjian Islam).
Contohnya, seorang Muslim yang telah terlibat
di dalam perjanjian pinjaman konvensional yang pada peringkat awal perjanjian,
beliau tidak menyedari tentang keharaman pinjaman konvensional. Perjanjian
tersebut adalah bagi tempoh sepuluh (10) tahun. Setelah lima (5) tahun, beliau
telah menyedari bahawa hukumnya adalah haram dan berhajat untuk tidak
melibatkan diri di dalam perkara haram lagi.
Sekiranya beliau meninggalkan sahaja
perjanjian tersebut, maka beliau akan dikenakan tindakan undang-undang di atas
baki pembayaran yang belum diselesaikan. Pada masa yang sama, beliau juga turut
berdosa kerana memungkiri perjanjian yang telah dimetrai.
Sebagai alternatif, beliau boleh melakukan
badil dengan membuat ‘refinancing’ (pembiayaan kembali) ke atas pinjaman
konvensional kepada pembiayaan Islami. Refinancing ini akan memberi beberapa
kelebihan kepada pemilik di mana
terma-terma pembiayaan boleh dibincangkan dengan lebih teratur berdasarkan
terma-terma sedia ada sebagai batu asas perundingan.
Andai kata perjanjian Islami menawarkan terma
yang lebih ketat berbanding perjanjian konvensional, maka si pemilik tetap
perlu memilih perjanjian Islami sebagai kemestian kerana perjanjian
konvensional adalah bukan satu pilihan. (bersambung)
No comments:
Post a Comment