Sedekah adalah salah satu amalan
mulia yang perlu dilakukan oleh setiap Muslim di mana ianya akan menghasilkan
faedah yang banyak kepada penerima dan pemberi sedekah. Kepada penerima, ia
akan meringankan bebanan kesusahan, melapangkan kesempitan kehidupan dan
melegakan kesabaran sementara. Kepada pemberi, ianya menambahkan pahala,
menyucikan harta, meningkatkan perasaan pemurah dan mengembangkan pendapatan.
Kepada ekonomi Negara, ianya akan menambahkan dan memperkembangkan ekonomi
dengan peningkatan jumlah perbelanjaan keseluruhan rakyat dan akhirnya akan
melahirkan kesatuan masyarakat yang peduli di mana yang senang akan peduli
kepada yang susah dan sebaliknya.
Keimanan untuk bersedekah sering
kali diuji apabila mereka yang tangan di bawah ini kehadapan dengan
menghulurkan tabung-tabung mereka dengan mengharapkan hati-hati pemurah para
tangan di atas. Ujian hati sering mendatang dengan terdetiknya ‘Betulker si dia
ni meminta sedekah, dhaif sangatkah dia dan adakah si dia ini datangnya
daripada golongan sindikit peminta sedekah?’. Detikan hati ini sering datang
apabila si peminta kelihatan tidak sajak dengan apa yang diminta.
Pemberian sedekah kepada mereka
yang memerlukan adalah amat-amat digalakkan berdasarkan unsur-unsur yang
dibincangkan di atas. Namun, sekiranya pemberian tersebut adalah merupakan
pendorong kepada sindikit pemerdagangan manusia yang akan bertugas sebagai
agen-agen peminta sedekah sehinggakan mereka dari luar Negara sanggup masuk ke
Negara ini dengan semata-mata untuk menjadi pengemis. Pada masa yang sama,
aktiviti ini juga akan menjadikan pembuka kepada jenayah-jenayah lain yang
tidak diingini. Sumbangan sedekah kepada golongan ini akan menjadikan jenayah
ini lebih lancar dan lebih meriah. Bak teori ekonomi yang mengatakan ‘high
demand will create high supply’ (kes sedekah ini, teorinya terbalik iaitu
menjadi ‘high supply will create high demand’).
Antara bayangan-bayangan yang
menggambarkan terdapat unsur-unsur sindiket peminta sedekah ialah:-
(a)
Penggunaan remaja dan
kanak-kanak bawah umur sebagai peminta sedekah atas jenama Pusat Tahfiz dan
sekolah pondok. Sepatutnya kanak-kanak dan remaja ini perlu berada di pusat
pengajian dan bukannya di stesen-stesen minyak dan pasar-pasar pagi dan tani.
Andai mereka ini benar melakukan kutipan bagi pusat
pengajian mereka, maka sepatutnya mekanisme kutipan adalah bukan berbentuk
rayuan di stesen-stesen minyak kerana keselamatan mereka adalah lebih penting
berbanding sedikit kutipan yang diperolehi.
Terfikirkah kita bahawa kanak-kanak dan remaja ini
juga mempunyai ibu bapa yang mana semestinya akan memikirkan tentang
keselamatan mereka andai mereka tahu yang anaknya bukan berada di institusi
pembelajaran tetapi sebaliknya sedang merempat tanpa penjagaan keselamatan untuk
mengutip derma bagi dana institusi yang diharapkan.
Mungkin ia nampak enteng andai kita tidak memberi
sedikit penakulan yang lebih mendalam. Namun, ia akan nampak serius kerana
bagaimana mudah seorang yang tidak bertanggungjawab ini mampu meletakkan MEREKA
DI BAWAH umur untuk bekerja siang dan malam untuk menagih simpati sebagai
sumber dana mereka. Mustahil mereka melaksanakannya secara sukarela dan tanpa
pemantauan.
Andai kegiatan ini adalah berupa sindiket, di manakah
mereka yang bertanggungjawab? Tidakkah kegiatan mereka ini begitu jelas dan
tidakkah penyiasatan kasar senang untuk diperolehi?
(b)
Penggunaan orang yang bukan
warganegara asal sebagai peminta sedekah.
(c)
Aktiviti minta sedekah yang
berlaku secara berkala dan tetap seolah-olah meminta sedekah itu telah menjadi
satu profession.
Ianya sungguh cantik andai tindakan
yang tidak bermoral seperti aktiviti merompak tanpa sedar ini dapat dibanteras.
Tambahan pula, aktiviti ini akan menyebabkan wujudnya persaingan yang tidak
sihat di antara mereka yang betul-betul memerlukan dengan yang buat-buat
memerlukan. Sungguh kesian kepada golongan dhaif ini di mana sampai ke periuk
nasi mereka perginya si ‘kacau’ ini untuk menabur pasir. Sanggup berbohong dan
menganiaya demi faedah sementara.
No comments:
Post a Comment