Wednesday, January 09, 2019

Usahawan dan Lokasi

Lokasi, lokasi dan lokasi. Ini adalah salah satu faktor besar yg menyumbang kepada berjaya atau tidak sesuatu perniagaan itu dilakukan. Tersalah pilih risikonya amat besar. Ia boleh menyebabkan perniagaan kita hingga ditutup.

Ada di kalangan kita berpendapat:
  1. Lokasi nombor dua yg penting kosnya murah dan produk/servis kita hebat. Orang akan cari punya.
  2. Nama dah glamour maka tempat tak penting sbb dah ramai dah follower abam ni. Sekali petik aje gerombolan turun cari. Kita kan crowd puller.
  3. Konsep dia lain dan memang tak jalan kalau duduk kat situ tapi konsep kita lagi advance dan mampu buat tempat tu jadi power.
Banyak lagi denial sydrom yg menjadi penyebab utk menafikan bahawa lokasi adalah juga faktor utk bisness berjaya.



Beberapa perkara yang perlu kita tahu berkenaan pemilihan lokasi:
  1. Bukan semua lokasi prime adalah sesuai utk semua jenis perniagaan. Ada yg margin kecil tak mampu survive sbb volume jualan tak dpt tampung kos sewaan sungguhpun kita jangka banyak jualan akan terhasil dr lokasi tersebut.
  2. Bukan semestinya lokasi prime akan confirm business berjaya kerana faktor maturity lokasi tersebut perlu diamil kira. Kalau kita awal masuk sebelum maturity maknanya kita jadi guinea pig utk test market sama ada lokasi tersebut okay ataupun tidak.
  3. Faktor-faktor lain seperti distance to control, staffing, accomodation, travelling cost, the man dan back up perlu diambilkira dalam menilai lokasi.


Akhir sekali ada satu pesanan khusus iaitu cuba elakkan utk mengambil lokasi di mana pernah ada perniagaan gagal di situ. Dan punca kegagalan tersebut adalah isu lokasi dan bukan isu teknikal.
Selamat memilih lokasi

No comments: