Sunday, January 06, 2019

Usahawan dan Senyuman

Senyuman di bibir adalah petanda senangnya jiwa dan positifnya hati dalam sesuatu keadaan. Senyuman adalah penawan dan pemikat rasa terutama buat kita yang sentiasa berurusan dengan pelanggan baik secara langsung mahupun tidak langsung. Hinggakan receptionist di sebuah bank telah dinasihatkan oleh pihak pengurusan agar senyumannya didengari oleh pelanggan ketika menyambut panggilan telefon.

Entah bagaimana nak dibuat agar senyuman boleh didengari sebab yang berbunyi adalah ketawa sahaja manakala senyuman adalah sekadar riak muka semata-mata.

Benar bahawa senyuman itu adalah penarik rezeki dan masam muka pula penolak rezeki. Sungguh amat kecewa apabila kita datang untuk membeli atau mendapatkan perkhidmatan namun dilihat seolah-oleh musuh atau orang bersalah. Sedih sebab kita datang membawa bersama rezeki kepadanya tetapi kelihatan sebagai menyusahkan ataupun memberi beban.

Mungkin kita tetap hadir ke premis perniagaan tersebut bukan disebabkan attraction kemasaman tetapi kerana tiada alternatif lain. Namun sebagai usahawan jangan tidak tahu bahawa alternatif lain akan cuba dicari dan pelanggan ini akan tetap pergi jua...

Jadi hiaskan dengan senyuman dan indahkan dengan ketulusan.

No comments: